zondag

Powell River - Vancouver, dinsdag 29 juli 2008 (147 km)

Gelukkig zijn de handdoeken van het tripje naar de hotsprings droog, want vanochtend hebben we ze weer nodig: bij een overnachting in een hostel zijn geen handdoeken inbegrepen. Het is maar goed dat je je niet alles realiseert als je blij bent een slaapplaats gevonden te hebben. Ook een meegenomen theezakje komt nu van pas, want ook voor een kopje thee moet je zelf je theezakjes meenemen. Blijkbaar hebben de andere gasten meer ervaring met hostels en weten ze dit allemaal.
Image Hosted by ImageShack.us

Tijdens ons kopje thee praten we nog even met de Nederlandse beheerder van het hostel, hij is in Canada blijven hangen en beheert nu de hostel samen met zijn vriendin. Benieuwd naar zijn achtergrond vragen we er naar en hij blijkt lucht- en ruimtevaarttechniek te hebben gestudeerd en luchtvaartpsychologie aan twee verschillende buitenlandse universiteiten waar ik nooit eerder van gehoord heb; ben benieuwd wat die studie precies inhoudt. In ieder geval blijkt hij een zeer vriendelijk en hulpvaardig iemand en dat lijken me zaken die je in het hostel ruimschoots zal moeten gebruiken.
Vandaag gaan we via de sunshine-route naar Vancouver. Alleen is er weinig sunshine vandaag: 13 graden en regen. Als we net Powell River uitrijden blijken er toch nog twee motels en wat B&B geweest te zijn. Hoewel we nu denken, waren we gisteravond maar doorgereden durfde we gisteravond het risico niet te nemen. Echte dorpen zouden we immers niet meer tegen komen tot de volgende overtocht.
De trip naar Saltery Bay, waar we de veerboot nemen, is kort. Het blijkt dat ook deze korte overtocht meer dan $62,= kost en dan hebben we er vandaag nog één te gaan,… Zeker met dit weer kunnen deze overtochten die bedragen niet waard zijn. Onderweg stoppen we bij Smugglers Cove, maar een wandeling van ruim vijf kilometer door de regen trekt ons niet aan. Het is koud en winderig en voelt een stuk kouder aan dan de 13 graden die de thermometer aangeeft. We rijden door en stoppen in een regenachtig Sechelt, waar we toch maar even de benen strekken.
Image Hosted by ImageShack.us
We hebben vandaag voor het eerst een jas aan en gelukkig hebben we tropenhoeden tegen de regen. Aangekomen bij de terminal van Gibsons – we zijn ruim op tijd – krijgen we te horen dat we mogelijk niet mee kunnen omdat het te druk is en die mogelijkheid wordt waarheid. Dit betekent dat we uiteindelijk niet om 15:20 uur maar pas om 17:30 uur meekunnen met de boot naar Vancouver. Bij de Ferry terminal komt de mist langzaam binnenrollen en voor we het weten kunnen we weinig van de buitenwereld meer zullen kunnen zien op de boot terug. Al met al een beetje tegenvallende rit, vanwege het gebrek aan uitzichtpunten op zee die we eigenlijk wel verwacht hadden, de weeromstandigheden die we aan de Sunshine Coast toch anders verwacht hadden en de tijd die je kwijt bent door op de ferry’s te wachten. Aanvankelijk waren we verbaasd dat de route langs de kust niet werd vernoemd in de reisverslagen van andere reizigers; we denken nu te weten waarom. Wij zullen deze route in ieder geval niemand aanraden.
Aangekomen in Horseshoebay is het nog maar zo’n 20 km tot downtown Vancouver waar het gereserveerde Hyatt hotel staat. Leve priceline want dit hotel is echt super. De man van de valet parking alsmede de bellboy zijn vriendelijk, attent en geven meteen volop informatie over het hotel en zijn faciliteiten. Ook de kamer maakt deze verder wat teleurstellende dag helemaal goed. Het uitzicht is fraai.
’s Avonds nemen we nog een kijkje in de winkelstraat Robsonstreet, wat er veel belovend uit ziet. Voor het diner strijken we neer in Red Robin, wat een goede keuze blijkt te zijn. Na nog een laatste drankje op de kamer vallen we prinsheerlijk in slaap.