zondag

Zondag 3 augustus 2008 (120 km)

Het ontbijt in deze B&B bestaat niet uit de gehoopte eieren maar uit de keuken kunnen we geroosterd brood met jam pakken, hetgeen ook prima blijkt te smaken.
Vandaag besluiten we om écht toeristisch te zijn en met de tramway (kabelbaan) de Whistler Mountain te bekijken. De berg dankt zijn naam aan de scherpe fluittoon van de hier woonachtige marmotten. We zijn er om 10.00 uur en dat blijkt niet vroeg genoeg te zijn om de rij te vermijden. Na een uur wachten (gelukkig schijnt er een zonnetje) hebben we de fel begeerde tickets te pakken en nog weer een half uur later is “vlucht 17” aan de buurt en worden wij in 7 minuten naar 2284 meter hoogte gebracht. Het wachten was het waard want er is behoorlijk goed en ver zicht. We menen zelfs onze B&B in het dal te herkennen.
Image Hosted by ImageShack.us
Via een pad lopen we naar de echte top die op 2470 meter is. Onderweg hebben mensen een grizzly beer in de verte gezien te hebben maar die is natuurlijk net weg als wij er aan komen. Na twee uur rondstruinen op de berg gaan we in de rij voor de rit naar beneden. Beneden aangekomen is het weer gedaan met het zonnige weer. Donkere wolken hangen boven Jasper, maar we besluiten toch naar de Maligne Valley te gaan.
We willen stoppen bij Medicine Lake maar omdat het inmiddels regent rijden we direct door naar het Maligne Lake, dat 48 km vanaf Jasper ligt. Daar aangekomen valt er nog steeds af en toe een bui, maar bovenal is het erg bewolkt. Maligne Lake zou echter juist zo aantrekkelijk moeten zijn door de kleur van het water en de weerspiegeling van de bergen er in. De sneeuw op de bergen kleurt niet mooi op door het ontbreken van zonlicht. Dus dan maar koffie met een taartje in het restaurant en we hebben weer niets te klagen. Buiten gekomen is het weer droog en genieten we van een zwaluw die steeds wat eten voor de 4 jongen gaat halen en ze een voor een voert. Bij gebrek aan beren, zijn wij tevreden met deze vorm van wildlife. Het is dan wel droog maar nog steeds bewolkt, we besluiten dan ook om terug te gaan naar Medicine Lake.
Medicine Lake is bekend om zijn vreemde niveauverschillen, wat wordt veroorzaakt door het leeg- en vollopen door sink holes op de bodem; er is geen andere afwatering. Bij droog weer en in de winter is het meer helemaal droog en in het voorjaar loopt het dan weer vol. De regendruppels komen al weer naar beneden dus ook dit wordt een magere kennismaking met dit bijzondere lake.
Bij de Maligne Canyon, die door de Maligne River wordt uitgesleten, is het droog en we maken een wandeling door de Canyon met zijn 6 bruggen. Vooral het uitzicht bij brug 1 is erg mooi. Via een laatste stop bij Lake Annette keren we terug naar de B&B.
In de keuken zien we een “diner guide” liggen en bij één van de restaurants staat met pen geschreven “best in town”. We weten niet of deze beoordeling van de gastvrouw is of van één van de eerdere gasten, maar we nemen het advies ter harte en keren naar het bewuste restaurant. Schijnbaar hebben meer mensen deze tip gelezen want we moeten wachten tot 21.00 uur voordat er een plaatsje vrij is.
Esmée is redelijk tevreden over de New York steak maar Jos kan het gebodene niet echt waarderen. De sint jakobsschelp die hij vooraf krijgt was bedolven onder het paneermeel, en de meatloaf (de eerste keus was een salade met zalm, maar de zalm was op) was te droog. Hij laat het dan ook staan en begint inmiddels naar zijn eigen keuken te verlangen.