zondag

Tofino – Powell River, maandag 28 juli 2008 (269 km)

Vandaag geen ontbijtje op de kamer, maar een keurig papieren zakje met goodies voor onderweg. Vandaag zijn we vroeg bij Jamies om te vertrekken voor een boottocht waarbij we hopelijk walvissen zien. Daarna zullen we de Hot Springs bezoeken om ons vervolgens met het vliegtuig terug te laten transporteren naar Tofino om onze reis te vervolgen.
Image Hosted by ImageShack.us
Bij Jamies aangekomen – het is 8:15 uur – worden we eerst in een rood reddingspak gehesen. In deze fraaie kledij worden we samen met nog vier dames ingescheept in een zodiac-boot. Onze schipper legt ons uit dat we in onze rode pakken blijven drijven wanneer de boot onverhoopt zou zinken, maar legt hij er geruststellend bij uit dat dit nog nooit gebeurd is. We varen de haven uit en we nemen even een kijkje bij een nest Bald Eagles. Er blijkt een jong te zijn van ongeveer drie maanden oud. Volgens onze gids heeft hij al wel flink met zijn vleugels geslagen, maar nog niet gevlogen. Als we verder varen zien we op een paar meter van onze boot een bruin dier in het water. Eerst denken we aan een zeehond, maar het blijkt een zeeotter, die op zijn gemak zijn ontbijt ligt te verorberen. Liggen, want hij zwemt op zijn rug om zijn voorpoten vrij te hebben voor zijn hapje. Het is een prachtig gezicht om zo’n mooi dier, dat je anders alleen in de zoo kunt bewonderen, hier op je gemak in de vrije natuur kunt bewonderen. Dan zijn de walvissen aan de beurt en alsof het is gepland blijken er verschillende Californische grijze walvissen in de omgeving te zwemmen. Al snel leren we uit te kijken naar de stoomwolken die de walvissen produceren en zo kunnen we deze reuzen van dichtbij bewonderen. Enorme grijsbruine dieren die grazen in de zee. We wachten op de bekende staartvin die omhoog komt en waar de bekende foto’s van worden genomen. We hebben geluk, verschillende walvissen vertonen dit kunstje, het is alleen een kwestie van geluk hebben om vanuit de juiste hoek te kunnen fotograferen.
Daarna de hot springs, op een van de eilandjes voor de kust van Vancouver Island. Er wonen nog wat indianen op het eiland, maar het is vooral een toeristische attractie die ervoor zorgt dat hordes mensen vanuit Tofino hier komen. Na een wandelingetje van een half uurtje kom je bij een zwavelbron die vanuit de rotsen de zee instroomt. De bron is heet, maar door de weg die het water aflegt koelt het iets af en onderaan de rotsen komt het in aanraking met zeewater waardoor het nog verder afkoelt. Omdat we vroeg zijn is het bij de bronnen rustig. Als we ’s middags weggaan komen we hele groepen toeristen tegen die de bron willen gaan bezoeken. Dat moet een hele drukte zijn, want er zijn maar een paar kleine poeltjes waarin je kunt baden. Na ons hete bad wandelen we terug over de boardwalk om met een watervliegtuigje terug te keren naar Tofino. Wanneer het toestel arriveert blijken er al twee indiaanse heren achterin te zitten. De piloot – een jonge kerel van nog geen 30 – kondigt aan dat we nog even om de hoek nog een passagier gaan oppikken. Wij vinden het prima, want dat betekent dat we een extra landing en take-off meemaken. We halen een man op bij iets dat op een bewaarplaats voor boomstammen in het water lijkt. Gert heeft steeds gedemonstreerd dat er allerlei veiligheidshandelingen verricht moeten worden en dat doet deze jongen ook, hetgeen een veilig gevoel geeft. Boven de zee ontdekt onze piloot walvissen en hij is bereid een paar extra rondjes te vliegen om ze ons goed te kunnen laten zien. Vanuit het vliegtuig zijn de walvissen nog weer anders; nu kun je goed zien hoe groot en lang ze zijn. Fascinerende beesten.
Terug aan wal rijden we richting Comox. Onderweg worden we verrast door een zwart beertje dat plots langs de weg uit de struiken tevoorschijn komt. Het gaat zo snel dat we pas tientallen meters verderop kunnen stoppen en keren. Tegen die tijd is onze zwarte viervoeter al weer in het struikgewas verdwenen; helaas geen foto.
In Comox blijkt dat er een beperkte vaartregeling is, dus moeten we morgen of om 6:30vertrekken, dus met een inscheeptijd van een half uur om 6:00 op de kade staan, of pas om 10:30 uur vertrekken uit Comox en dus pas laat aan onze reis naar Vancouver kunnen beginnen, waarbij we ook nog twee pontjes tussentijds moeten nemen. Omdat we morgen niet pas ’s avonds in Vancouver aan willen komen besluiten we vanavond al over te steken met de laatste boot van 19:10 uur, dan slapen we wel in Powell River en kunnen we op een gunstiger tijd morgen aan onze reis beginnen. Alleen nog even een hotel regelen.
Om de wachttijd bij de boot te bekorten gaan we even koffie drinken bij een tentje dat we vlakbij de veerboot hebben gezien; Becky’s coffee .
Image Hosted by ImageShack.us
Gewoon in een omgebouwde schuur, toonbankje erin, half open keuken gemaakt waar Becky heerlijke koekjes bakt. Na de overtocht van 1 uur en 20 minuten blijkt dat we niet echt gelukkig zijn met het kiezen van onze slaapplaats, het ene hotel is inmiddels omgetoverd tot een bejaardenhuis en de B&B die we vinden (ver buiten het dorp) antwoordt niet op ons bellen. Door het heen en weer rijden is het inmiddels al na 20.30 uur geworden en donker. We hebben verder geen motel gezien en ook tom tom geeft ook niets in de buurt aan. We hebben geen zin om doelloos nog langer rond te rijden. In het dorp hebben we een hostel gezien en ondanks dat we dachten die tijd ver achter ons gelaten te hebben, melden we ons toch maar en vinden we voor $57,= toch een bedje voor de nacht in een private room. Om de “verloedering” compleet te maken zijn ook alle eetgelegenheden inclusief fastfood ketens, inmiddels gesloten en moeten we onze toevlucht nemen tot de 7 eleven bij de benzinepomp in het dorp voor een hotdog. We zitten daarna nog even in de woonkamer van de hostel en gaan dan richting de kamer.

Enne,..Ma Zephat, we hebben je mailjte gelezen en zullen je vandaag even bellen. (nu nog proberen hier een berichtje te zetten he, we hebben het zo goed uitgelegd ;-)