zondag

Vancouver, woensdag 30 juli 2008

Vandaag gaan we Vancouver ontdekken. De stad die samen met San Francisco, Rio en Sydney strijdt om de titel van “beste stad op de wereld om te wonen”. Ook op het Alles Amerika forum, zijn er vele liefhebbers van Vancouver. We zijn benieuwd.
We starten deze verkenningstocht bij Canada Place, onder aan Howe Street en Burrard Street. Het complex is een mengelmoes van winkels, restaurants, congrescentrum en het IMAX-theater. Het meest opvallende is echter het teflon dak dat in de vorm van een aantal zeilen is ontworpen. Het is even zoeken naar de meest geschikte locatie voor een foto.
Image Hosted by ImageShack.us
Naast het Canada Place ligt een gigantisch cruiseschip wat leuk is om te zien en meteen aanzet tot fantaseren over een cruise.
Vlak bij Canada Place is het Lookout Harbor Center Tower, van waaraf je een mooi uitzicht moet hebben over Vancouver. Het weer is deze ochtend met 15 graden, bewolking en een soort mist echter van dien aard dat we niet veel zullen zien en we laten deze attractie dan ook achterwege.
We lopen Gastown binnen, een gerenoveerde wijk van Vancouver. We vinden het met de winkeltjes, huizen en cafés wat Frans aandoen en de sfeer bevalt ons prima. We snuffelen wat in de verschillende winkeltjes rond en het is dat we vandaag nog veel meer willen zien, anders waren we hier zeker gebleven. Na de bekende door stoom aangedreven klok en het standbeeld van Gassy Jack bekeken te hebben vervolgen wij onze trip.
De reisgidsen raden ons stuk voor stuk af om niet naar China Town te lopen omdat Carrell street niet echt veilig zou zijn met de rondhangende junks en zwervers. Maar om voor twee blokken nu een taxi te nemen gaat ons ook wat ver. We volgen wat toeristen die ook te voet naar China Town gaan. En het klopt, hier zie je de zelfkant van de samenleving. Heel apart hoe je dit deel ineens betreedt en ook ineens weer verlaat.
Image Hosted by ImageShack.us
De zwervers spreken ons, op eentje na niet aan, en wij voelen ons niet onveilig; als je gewoon doorloopt is weinig loos. In Seattle trof je ze aan in veel parkjes, in San Fransisco zijn ze ’s avonds met hun winkelwagen met bezittingen aan de wandel en hier in Vancouver zitten ze sterk geconcentreerd. Tot nu toe hebben wij ons alleen maar in Atlanta, Georgia echt onveilig gevoeld.
We wandelen door China Town, drinken koffie en genieten van alle winkeltjes met Chinese groenten en gedroogde vissen. Voor de lunch strijken we neer bij Hon’s Wun Tun House in Gore Street, een levendig restaurant dat door veel Chinesen en enkele toeristen wordt bezocht; met stokjes eten is toch weer even wennen.
Via de bibliotheek (waarvan de bouw gebaseerd is op het Colosseum in Rome), lopen we naar de brug die ons naar Granville Island zal brengen. We lopen echter aan de verkeerde kant van de brug wat een lange omweg betekent om bij de overdekte markt te komen. Maar uiteindelijk komen we er en doen de vele indrukken op van de straatartiesten, de markt en de toeristen. We drinken thee bij de haven en besluiten vervolgens de Aquabus terug te nemen, die ons in nog geen 5 minuten bij Hornby Street afzet.
In het hotel blazen we even uit, om vervolgens een hapje te gaan eten en nog wat in de shops te kijken. Daar ontdekken we dat het vanavond om 22.00 uur vuurwerk is en dat willen we natuurlijk wel zien. We weten niet precies waar het is, maar we volgen gewoon de gigantische mensenmassa (de volgende dag zouden we horen dat meer dan 200.000 mensen naar het vuurwerk waren gaan kijken) en komen zo uit bij English Bay. Exact op tijd gaat het vuurwerk van start en het is een indrukwekkende show. Het vuurwerk wordt afgestoken vanaf een boot en op de kade wordt passende muziek ten gehore gebracht, zodat het samen één perfecte show is. Allebei hadden we nooit eerder zulk mooi vuurwerk gezien.
Image Hosted by ImageShack.usImage Hosted by ImageShack.us
Om 22.30 uur is het afgelopen en vrijwel direct gaat de mensenmassa weer richting Robson Street en Burrard Street. We voelen ons alsof we de vierdaagse van Nijmegen lopen: met zoveel mensen lopen we over de –afgezette- straten.

Overnachting Hyatt Vancouver: $ 155,93 CAD
Parkeren Hyatt: $ 76,= CAD (2 nachten)